בית משפטי חופשי ועצמאי – זכויות אדם, חוקים, פרשנויות משפטיות ומבחר דעות של עורכי דין בארץ ובעולם

על מוסר וקפיטליזם, ועל מה שביניהם – מאמר דעה

האם השיטה הכלכלית שעל פיה אנו ומרבית העולם חיים, היא שיטה מוסרית? לצורך הבהרת הסוגיה נדון בקצרה במוסר ובקפיטליזם, ובהמשך נבחן את יחסי הגומלין ביניהם.

מהו מוסר?
בחברה האנושית ישנן התנהגויות רבות שלא נכללו בספר החוקים כאיסור, או כציווי. התנהגויות אלו לא נכללו בספר החוקים משום שככל הנראה החברה לא סבורה כי ראוי לאסור אותן בחקיקה.

למשל קיום יחסי מין מחוץ למסגרת הנישואין לא נאסר בחוק, אולם ברור לכל כי זהו מעשה לא מוסרי. או לפגוע בכבודו של אחר ברבים (הלבנת פניו ברבים) לא נאסר בחוק, אולם ברור כי זהו מעשה לא מוסרי. ניתן להביא עוד דוגמאות רבות, אולם לצורך הבהרת הסוגיה נסתפק רק באלו.

כיצד מבחינים לרוב אם מעשה מסוים מוסרי או לאו?

ע"פ תחושת האי נוחות. כלומר אמנם אין איסור חוקי לבצע את המעשה, אולם אני חש לא בנוח לעשותו. לתחושת האי נוחות, שותפים גם אלה שצופים במעשה או שומעים עליו.

מהו קפיטליזם?
ע"פ השיטה הקפיטליסטית יש לאפשר לכוחות השוק להוביל את הכלכלה, עם התערבות מינימאלית מצידה של המדינה. ע"פ שיטה זו:

– ניתן שיהיה אדם אחד עם עושר ללא גבולות, ורעהו עם עוני ללא יכולת לדאוג לצרכיו הבסיסיים. מעורר בכם תחושת אי נוחות?

– ניתן ששני אנשים יעבדו במקום מסוים, האחד עם שכר של 500 אלף ₪, ורעהו עם שכר של 3000 ₪ בחודש. זאת כאשר אין הצדקה אמיתית לפערים עצומים אלה. מעורר בכם תחושת אי נוחות?

– ניתן להעסיק אדם בתנאי עבדות, לעשוק אותו, וגם לפטרו בכל עת שיידרש וללא תנאים סוציאליים מינימאליים. מעורר בכם תחושת אי נוחות?

– ניתן למכור את משאבי המדינה למספר משפחות עשירות, ולתת להם ליהנות מהעושר, במקום שכל העם ייהנה ממנו. מעורר בכם תחושת אי נוחות?

-ניתן שאדם אחד יגור בווילה עם בריכה, עם מספר כלי רכב, ורעהו בכמה רחובות סמוך יתגורר ברחוב ללא קורת גג. מעורר בכם תחושת אי נוחות?

במילים אחרות, ע"פ שיטה זו החזק הוא השורד. ואם נתרגם את זה למילים פשוטות יותר, חוקי הג'ונגל, הם הקובעים. הדברים אלה, ואף חמורים מהם, הם לגיטימיים במשטר קפיטליסטי מובהק.

על מוסר וקפיטליזם - אלול

אם כן, נשאלת השאלה מה הקשר בין מוסר לקפיטליזם?

לצורך מתן תשובה לשאלה זו, נשאלת השאלה: האם כבני אנוש אנו חשים בנוח עם שיטה כלכלית אכזרית זו? התשובה היא חד משמעית, לא. ניתן לומר כי אין קשר בין קפיטליזם למוסר, משום שכל משהו מייצג אינו מוסרי.

האם ניתן להפוך את השיטה הזו ליותר מוסרית?

–  תיאורטית כן, באמצעות החקיקה. ניתן למשל לדאוג לכך שאותו אדם שמרוויח 500 אלף ₪ בחודש, ירוויח רק 200 אלף, ולהעביר לעוד מאה עובדים כל חודש שלושת אלפים ₪ ולתת גם להם לחיות בכבוד. או ניתן באמצעות החקיקה למנוע עושק של עובדים, ולדאוג לתנאי שכר הוגנים תוך הגבלת רווחיהם של המעסיקים.

–  מעשית לא, משום שמקבלי ההחלטות נמנים עם המעמד הגבוה במשטר קפיטליסטי, ואלה נטולי אינטרס לדאוג למעמד הנמוך. במשטר הקפיטליסטי, המעמד הנמוך לרוב לא נמצא בעמדות מפתח, ולכן סיכוייו לשפר את מעמדו אינם גבוהים.

אילו היה ניתן – אני הייתי מציע להגביל בחקיקה עושרו של אדם. משום שמעבר לגבול מסוים אין משמעות אמיתית לעושר. כלומר, אין הבדל עבור אדם עשיר אם יש לו בבנק עשרה מיליון ₪, או מאה מיליון ₪. הוא עדיין לא יצרוך מעבר לצרכים הרגילים  של האדם העשיר. אולם לדבר יש משמעות עבור החברה, המשמעות היא, שלעשיר אחד יהיו רק עשרה מיליון,  ועוד תשעים מיליון הנותרים ישמשו את צורכי החברה כולה.

אני הייתי מציע לקבוע בחקיקה תנאים סוציאליים (כגון, פנסיה, שכר מינימום סביר, קרן השתלמות, חופשה שנתית,ביטוח בריאות) לכל עובדי המשק. בנוסף להגביל את הפערי השכר העצומים כפי שקיימים היום.

אני הייתי מציע לקבוע בחקיקה, קריטריונים ברורים למחירי דירות כך שכולם יוכלו לרכוש דירה ראויה. בנוסף לקבוע שלכולם הזכות לקורת גג, דבר שאינו מובן מאליו כיום.

הקשר שבין יהדות לקפיטליזם ומוסר

הערכים הבסיסיים ביותר ביהדות, הם מנוגדים באופן מוחלט לכל מה שמייצג הקפיטליזם. אילו היינו מתרגמים את ערכי היהדות לחקיקה בישראל, היום לא היינו חיים במדינה קפיטליסטית שדורסת את חלשים, ומיטיבה עם מספר משפחות עשירות. זאת משום שאחד הערכים העילאיים ביהדות, נוגד את כל ערכי הקפיטליזם, זהו ערך הערבות ההדדית.

שימוש במונח "המדינה היהודית", הוא נפוץ בישראל. אולם השאלה היא האם אנו עושים את הנדרש כדי למלא את המונח הזה בתוכן? האם אנו עושים מעשים שייתנו גם צביון יהודי, למדינה היהודית?

שאם כן, כך החברה שלנו היתה יותר מוסרית. כך היתה תחושה יותר נוחה לחיות בחברה שלנו. כך גם הערכים החשובים ביהדות היו מקבלים משמעות אמיתית, ערכים כמו ואהבת לרעך כמוך, והערבות ההדדית.

המאמר נכתב ע"י גל מוטאי – בוגר B.A במדע המדינה – LL.B במשפטים- LL.M  במשפטים, מומחה למשפט פלילי.

למאמרים נוספים פרי עטו: שוב ביהמ"ש העליון עלה על מוקש | איך לבחור עורך דין? | שוויון בין גברים לנשים מודל 2010

אלול – הבית המשפטי שלך ברשת! עורכי דין, פסקי דין וחוקים.

‏5 תגובות

  1. אבנר ב- 20 באוקטובר 2010 בשעה 23:07

    הקפיטלזם זאת שיטה חילונית רעיון שסופו תביא אסון כלכלי לעולם. ראינו סימנים המשבר שהיה ב 1929 שבנקים והבורסות פשטו את הרגל. כמו שאומרים ההיסטוריה חוזרת על עצמה באוקטובר 2008 היה משבר עולמי שכמעט ריסק את כלכלת ארצות הברית. כל מדינות המערב בחובות עצומים ארצות הברית בחוב של 13,000,000,000,000 טרליון דולר זה עניין של זמן עד שיהיה פשיטת רגל עולמית הפירוש אומר שהקפיטליזם כשל ויחפשו שיטה אחרת.אבל ביהדות כתוב שלפני אחרית הימים לאנשים לא יהיה כסף ותכלה פרוטה מן הכיס היום רואים שיש משבר עולמי והבורוסות קורסות והבנקים פושטים את הרגל בעקבותיהם כל הכסף של האנשים יהיה בסכנה כי אם בנק פושט רגל בגלל משבר עולמי גדול אז כל הכסף הלך לאיבדון . אלוהים מראה לאדם סימנים לפני המכה הגדולה שהוא מביא. הדרך הקפיטלזם בעולם זאת הרדיפה אחרי הכסף .אין משמעות לחיים אין תורה אלוהים רוצה לגאול את העולם הקפיטלזם לא מביאה גאולה לעולם אלא רק סבל ואסונות כלכליים למשל אומרים ש 35% חיים בתנאי עוני.מסקנה כל מה שלא קיים לשם שמיים אין סופו להיתקיים וגם הרעיון הקפיטלזם סופו להיתרסק ואז האנשים יבינו שזאת לא הדרך שאלוהים רוצה שנלך בה.



  2. און יהושע ב- 21 באוקטובר 2010 בשעה 18:23

    לאחר קריאת מאמרך הנ"ל
    מקנתי ממנו ,
    בואו נחזור לשיטה הסוציאליסית על פי מרקס .
    כולנו נהייה ענים אך שמחים?

    צר לי שאתה עדין תקוע בעולם של אילוזייה .
    ,בדוק את ההסטוריה מאז האדם הפך להיות חייה חברתית ,החזק שרד,
    גם במבט מול כל חיות היער ,הוא סרד בכלל התאגדותו ויכולותיו לרתום את החברה שסביבו
    למטרתו -והתוצאה הייתה ,שאותו אדם הפך למנהיג ,כי מוכן היה להקריב את עלמו תחילה למען אותה מטרה .
    התוצאה ,שההמון אותו הוא הנהיג נתן לו פיצוי ,אם בתכשיטים מזהב -או בחלוקת השלל לא על פי כני מידה שווה לכולם .
    כך אנו מגיעם לפיצוי ,כחברה לפצות את המובילים בשער .
    ומכאן למציאות היום יומית שלנו ,זה מה שידחוף אותי ואותך לנסות להוביל,להשכיע מאמף כדי לזכות
    ולשפר את אכות חיי ,אם על ידי קבלת תגמול גבוה ממך ,שישבת וחיכת שיעשו בשבילך את העבודה המלוכלכת ,שבה הסיכון הוא אדיר ,לעומתך שישבת ובהיתה וכלל לא לקלחת שום סיכון עליך ,ואתה מצפה ,אשנו שלקחנו את כל הסיכונים כולל סיכוני חיים ,לתת לך שווה בשווה עימדי .

    לידיעתך העולם בכל מצב שהייה נתן תגמןל למי שהקיע מעצמו ,
    ולכמוכה הדוגל בחלוקה שווה בין כולנו (פשוט לכולם לא יהייה)

    אין אני אדם עשיר ,אורח חיים שבו גדלתי בקיבוץ למדני ,גם חלוקה עם שאר החברים ,אבל גם כפי שכתוב בתורה " אדם קרוב לעצמו " או כדברי חז"ל ושמרו על נפשותכם .
    לך חפש זאת בתורה היהודית .
    תמצא הרבה תשובות לכך .



  3. רן ב- 21 באוקטובר 2010 בשעה 21:48

    השאלה כאן היא שאלה מוסרית- האם ראוי שכבני אדם נחיה כמו חיות עם חוקים שלהם? האם ראוי שנראה בן אדם מת ברחוב ונתעלם ממנו? נשאלות כאן עוד שאלות רבות. אבל גם אני חושב שכדאי למתן את השיטה החזירית הזו שכל אחד רק לעצמו ולביתו…………………………………………………………………………………….



  4. […] מסכנת לא רק את היציבות הכלכלית, החברתית, ומשחיתה את המוסר האנושי, אלא גם מסכנת את בריאותינו ופוגעת באמון המוחלט שהיה […]



  5. […] על מוסר וקפיטליזם, ועל מה שביניהם – מאמר דעה […]



השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.