בית משפטי חופשי ועצמאי – זכויות אדם, חוקים, פרשנויות משפטיות ומבחר דעות של עורכי דין בארץ ובעולם

על גבולות אחריותה של חברת אחסון אתרים Hosting

כל בעל אתר אינטרנט בישראל ובכל מקום אחר צריך למצוא שרת אחסון (Hosting) מקצועי ומהימן לאתר שלו. האם עצרת פעם לחשוב מהם גבולות האחריות של חברת האחסון שלך? למה אתה צריך לצפות ומהם הנקודות החשובות באמת בעת בחירת החברה שתאחסן את האתר שלך?

התקשרות למתן שירותי אחסון עם חברת אחסון אתרים, טומנת בחובה תנאים ופרטים רבים אשר על בעל האתר לבדוק בדקדקנות רבה, בטרם יבחר להתקשר עם חברה זו או אחרת. הסכם התקשרות בין בעל אתר אינטרנט לחברת Hosting הוא חוזה משפטי מחייב לכל דבר ועניין.

אם הכל כל כך שגרתי מה יכול להיות לא ברור? הבעיה מתעוררת כאשר בעלי אתרים חדשים רבים מוצאים עצמם נבוכים אל מול שלל המושגים המצוינים בהסכמי ההתקשרות הללו. אחסון האתר בחברה מקצועית ואמינה חשוב מעיין כמוהו לפעילותו של האתר, לשיפור חווית הגולש באתר ולזמינותו לכלל הגולשים.

חברת האחסון מאפשרת לאחסן את האתר על השרת שלה על ידי רכישת חבילות אחסון שונות, בהתאם לצרכי הלקוח, כאשר התשלום בגין חבילות אחסון אלו משתנה, בהתאם לנפח שטח האחסון + היקף התעבורה החודשית באתר שלך (כמה גולשים יש לך באתר) ותקופת מתן השירות אשר נקבעה בין הצדדים – החל מהתחייבות של כמה חודשים ועד שנה מראש, שנתיים, חמש שנים וכדומה.

מעט רקע לפני שמתחילים לדבר על זכויות חובות והסכמים

חברת אחסון אתרים – אתרי אינטרנט מורכבים מקבצי תוכנה וחברת הוסטינג מספקת לך שטח דיסק שמוכר על ידי רשת האינטרנט באמצעות כתובת IP מוגדרת. כך האתר יוכל להיות נגיש לגולשים / OnLine ולהתחבר לרשת האינטרנט. גולשים שיחפשו את כתובת ה URL שלך, יופנו אל כתובת ה IP של שרת ההוסטינג בחברת האחסון וכך האתר יהיה זמין ונגיש לגולשים באינטרנט.

שרת אחסון (server) הוא למעשה מחשב יעודי ורב עוצמה (זה כמובן לטובתך) שמוגדר ומאופיין על מנת לספק שירותי אירוח לאתרים שרוצים להיות נגישים ברשת האינטרנט. שרתי האחסון השונים מנוהלים לרוב על ידי אחת משתי מערכות הפעלה: windows או linux וכמו כן מותקנות עליהם תוכנות נוספות לצרכים כמו: ניהול השרת, אבטחת מידע, שליחה וקבלה של הודעות דוא"ל, תוכנות סטטיסטיקה ועוד.

ההבדלים העיקריים בין סרבר אחד למישנהו הנם: בשטח האחסון שעל גבי ההארד דיסק, בסוג ומהירות המעבד, נפח הזיכרון, התקני חומרה וסוג התוכנה שמפעילה את השרת ומשרתת את האתרים שמאוחסנים עליו.

חברת אחסון אתרים איכותית אמורה לדאוג לכך שהאתר שלך יהיה זמין אונליין מסביב לשעון, או מה שנקרא בשפה המקצועית UpTime מקסימלי. כמו כן, חשוב להקפיד שבשרת ההוסטינג שלך יהיו מספיק משאבי מערכת זמינים, על מנת שהאתר יטען מהר לגולשי האינטרנט בכל מקום בעולם.

חברות Hosting מציעות מגוון שירותים נוספים כמו: גיבוי קבצים קבוע, תמיכה טכנית טלפונית 24 שעות ביממה, מענה באמצעות צ'אט, מתן שירותי סליקת כרטיסי אשראי ועוד.

למה אני צריך לשכור שירותי אחסון לאתר שלי ולא לקנות שרת הוסטינג פרטי? רכישה של שרת Hosting פרטי כרוכה בעלויות גבוהות מאוד ומעבר לכך יש צורך בידע טכני מעמיק על מנת לדאוג להגדרות הנכונות ולזמינות UpTime מקסימלית של השרת והאתרים המאוחסנים עליו.

ישנם מקרים שבהם צריך למצוא שטח אחסון עבור אתר גדול בעל היקפי תעבורה גבוהים, שאז באמת עולה הצורך לשכור / לרכוש שרת יעודי ואז צריך להחליט האם לאחסן אותו אצלך במשרד, בבית או באחת מארונות התשתית של חברות התקשורת בישראל (ספקים המוכרים על ידי משרד התקשורת) אבל כך נרחיב בזמן ובמקום אחר.

הסכם לרכישת שטח אחסון על שרת שיתופי – למה צריך לצפות?

אחסון שיתופי או Shared hosting מאפשר לכל בעל אתר לרכוש שטח מוגדר מראש ונפח תעבורה חודשית מוגדר מראש, שאלה ישרתו את צרכי האתר. שיתופי למה? ובכן, חבילת ההוסטינג שלך היא אחת מתוך מאות ולעיתים אלפי חבילות אחסון ששוכנות בשיתוף על אותו המחשב ועושות שימוש באותם משאבי מערכת. ובעברית: האתר שלך יתחלק בכח המעבד, הזיכרון, שטח הדיסק, המהירות שלו (ובעוד נתונים אחרים) עם מאות ואלפי אתרים של לקוחות אחרים שרכשו חבילת אחסון על אותו שרת שיתופי. זה גם אומר שבמקרים שאתר אחד על השרת השיתופי "זולל" הרבה משאבי מערכת ברגע נתון, שאר האתרים סובלים מכך.

פתרונות נוספים ויקרים יותר למי שלא רוצה להיות תלוי באחרים: שרת VPS או שרת וירטואלי, שרת יעודי או dedicated server – שניהם מציעים משאבי מערכת כמעט לא מוגבלים ובכל מקרה ניתן להתאים את חבילת האחסון לצרכיו של כל אתר בנפרד.

למידע נוסף אודות האפשרויות שעומדות לפניך מומלץ לפנות לחברת SPD המספקת שירותי אחסון אתרים מקצועי ואמין.

אחריות חברת האחסון כלפי לקוחותיה – חובות וזכויות

התחייבויות חברת האחסון כלפי כל לקוח כמו גם התחייבויות הלקוח כלפי חברת האחסון, מעוגנים בהסכם משפטי אותו יש לקרוא ולהבין על כל סעיפיו –  לפני חתימה והזמנת שירותי הוסטינג מכל סוג שהוא. ההסכם המשפטי יופיע לרוב באתר החברה ויכול להיקרא בשמות שונים כגון:  "הסכם שירותי אחסון אתרי אינטרנט",  "תקנון", "תנאי שימוש" או "טופס הזמנת שירותי אירוח".

חברת האחסון מתחייבת ויש לה אחריות משפטית (Liability) כלפי הלקוח למתן שירותי הוסטינג לתקופה שנקבעה בין הצדדים ולפי תנאי ההסכם שנחתם בין הצדדים. שימו לב כי בהסכם / החוזה מול חברת האחסון אתם צריכים לוודא ולמצוא פרטים כגון: אחריות לביצוע גיבוי, תדירות הגיבוי, שעות מענה טלפוני בשירות הלקוחות, שעות מענה טלפוני לתמיכה טכנית והאם זאת ניתנת 24 שעות ביממה, התחייבות החברה לפתרון תקלות תוך פרק זמן מוגדר, משך ההתקשרות בין הצדדים ועוד.

שימו לב כי כל חברת Hosting מקצועית, בכל מקום בעולם מתחייבת כלפי לקוחותיה לזמינות שרתים גבוהה, שכן זהו עיקר השירות שנדרש מהן. UpTime של 99.90% בכל שעה של כל יום לאורך כל השנה.

נקודות עקרוניות שחשוב להקפיד ולפרט בהן במסגרת הסכם ההתקשרות מול חברת אחסון: כאשר אתר האינטרנט שלך עובד והכל תקין – מה שקורה רוב הזמן הכל טוב, יפה ושקט. אבל ואב לגדול, כאשר האתר שלך יפול בגלל בעיות בשרתי ההוסטינג של החברה אצלה את האת רמתארח, אז מתחיל לחץ.

חשוב להקפיד ולהבין לפני שחותמים על הסכם / חוזה התקשרות מהם התנאים המלאים לקבל שירותי תמיכה טכנית מנציגיה של חברת האחסון. האם מציעים לכם תמיכה באמצעות דוא"ל בלבד? האם יש קו טלפון זמין לפניות 24 שעות ביממה? תוך כמה זמן מטפלים בתקלות בימי חול, בסופי שבוע וחגים? האם קו הטלפון של התמיכה זמין גם בסופי שבוע וחגים? ואל תתביישו לשאול גם אחרי שהסבירו לכם הכל כביכול, האם יש פרטים נוספים הנוגעים למתן שירות טכני ושירות לקוחות, שאותם לא סיפרו לכם.

תשאלו ותרשמו את התשובה שקיבלתם, התאריך ושם האדם שנתן לכם את ההסברים והתשובות על גבי הסכם ההתקשרות. זה בטוח לא יזיק בעת הצורך.

כמו בכל חוזה אחר גם בחוזה ההתקשרות מול חברת האחסון (לפעמים יש להסכם זה שמות אחרים כמו שציינו) חשוב לקרוא ולהבין את כל פרטי ההתקשרות, שהרי אתם מאשרים כי אלה מקובלים עליכם בעת החתימה, התשלום ותחילת ההתקשרות מול החברה. אל תחתמו על הסכם למתן שירותי הוסטינג אם לא קיבלתם תשובות לכל השאלות ששאלתם או שלא הבנתם את התשובות. אין בכך היגיון.

מי אחראי לגיבוי הקבצים?

חשוב לציין כי ברבו המקרים ובכל מקרה שלא צויין אחרת, חברת האחסון אינה אחראית לגיבוי קבצי האתרים שמאוחסנים על שרתיה. רוב חברות האחסון יציעו ללקוחות שירותי גיבוי יומי אוטומטי וברוב המקרים, שירות זה יהיה כרוך בתשלום.

פרטים לגבי האחריות לגיבוי קבצים הנם פרטים מהותיים שחייבים לאופי בחוזה הכתוב בינך לבין חברת האחסון. אנו ממליצים בכל לשון לדאוג לביצוע גיבוי יומי לקבצי האתר שלכם, לכל מקרה שלא יבוא.

לעיתים יצוין בהסכם ההתקשרות כי חברת האחסון מבצעת גיבוי נתונים אוטומטי אך ברוב המקרים המדובר על גיבוי לשימוש פנימי ולא לצורכי הלקוח. לדוגמא: החברה דואגת לגבות את שרתיה למקרה שבו יגרם להם נזק כלשהו בחומרה שתחת אחריותה ולצורך העלאת גיבויים במקרה כזה. מאידך, גיבויים אלה אינם נגישים ללקוח אלא בעבור תשלום גבוהה יחסית.

על מנת לגבות את קבצי האתר, למקרים בהם הנזק שיגרם לאתר יהיה בעקבות טעות של מתכנת או מנהל אתר, אתם חייבים לדאוג לבצע גיבוי יום יומי אוטומטי שיהיה זמיןבעת הצורך. שימו לב כי כל אחת מחברות האחסון בישראל מציעה שירות כזה ואם אתם חותמים על חוזה שנתי ציינו כי אתם מבקשים לקבל שירותי גיבוי יומי אוטומטי, שיהיה זמין עבורכם.

הגם שהמקרים בהם האתר נפרץ או קורס עקב תקלה טכנית נדירים ביותר, מומלץ בחום שלא להשאר ללא גיבוי אוטומטי יומי וזמין. זה לא חייב לעלות כסף וגם אם זה יעלה עוד כמה שקלים בכל חודש, זה השווה הרבה יותר והכרחי לכל מי שרוצה אתר מצליח.

אחריות לפריצה Hacking לשרת האחסון

ברוב המקרים, חברת האחסון לא תמצא אחראית במקרה של חדירה בלתי חוקית לשרתיה האחסון שלה, אם תוכיח שפעלה בצורה סבירה לצורך הגנה מפני פריצות של האקרים. זיכרו כי בהמשך לאמור, החברה לא תהא אחראית במקרים שבהם יגרם נזק, מחיקה ו/או שינוי לבסיסי הנתונים של האתר שלך שמואחסן על שרתיה, אלא אם יוכח כי החדירה בוצעה בעקבות מחדל של החברה ו/או מי מעובדיה.

נקודה זאת מחזקת את הצורך שלכם בביצוע גיבוי יומי לבסיס הנתונים וקבצי האתר שלכם, לכל מקרה של נזק אפשרי, שאז ניתן יהיה תוך כמה דקות להעלות גיבוי ולשחזר את הקבצים שנמחקו / נפגעו. ניסיון העבר מלמד כי לבעלי אתרים שוויתרו או לא יחסו משמעות מספקת לחשיבותו של גיבוי יומי מלא, עלול להגרם נזק כלכלי משמעותי ביותר בעת פגיעה מכוונת או מקרית באתר.

אחריות הלקוח כליפ חברת Hosting

צריך להבין כי אופי פעילותו של אתר אינטרנט מסוים והתכנים המועלים אליו, עלולים לפגוע באתרים אחרים אשר מאוחסנים על אותו שרת שיתופי ולעיתים גם בשרת עצמו ובשרתים נוספים של חברת ההוסטינג שמשתפים את אותה כתובת IP. לדגומא: אתר הנושא אופי בעייתי כמו אתר פורנוגרפי עשוי "לסמן" את כתובת ה-IP שלו ושל השרת עליו הוא מאוחסן כבעיתיים מסיבות רבות – כלפי גולשים וכלפי שירותי סינון תכנים המופעלים על ידי ספקיות תקשרות בכל העולם. חברות הוסטינג נוהגות לציין במפורש בהסכם ההתקשרות עם הלקוחות כי אסור לבצע באתר פעילות לא חוקית כלשהיא, או להציג באתר חומר פוגע, כמו פורנוגרפיה, סמים או אלימות.

בנוסף, חל איסור גורף על העלאת תכנים אשר מפרים את חוקי מדינת ישראל או הוראות כל דין בכלל. לדוגמא: תוכן המפר זכויות יוצרים / סימני מסחר בכל צורה שהיא.

חושב לציין ולשים לב כי על כל לקוח חלה אחריות מלאה שלא לשלוח דואר זבל (Spam), לא להעלות קבצים או תוכנות אשר מטרתן לפגוע בקבצים של אתרים אחרים ולא לפעול לגרימת נזק בכל צורה שהיא (אם בזדון ואם ברשלנות) לשרת החברה וזאת בין השאר על ידי וירוסים, תוכנות עוינות וכדומה. חברות האחסון בישראל ובעולם נוהגות לחסום חשבונות הוסטינג של בעלי אתרים שעוברים על תנאי ההסכם, על מנת שלא יוסיפו לגרום נזק לשרתי החברה.

יש לך שאלות נוספות על שירותי אחסון אתרים Hosting ובעיקר בנושא האחריות המשפטית של חברת האחסון כלפי לקוחותיה, אל תהססו לפנות ולהתייעץ עם עורך דין קניין רוחני.

קיראו עוד מידע מעניין בנושא: דיני אינטרנט

תגובה אחת

  1. בוקר טוב עורך דין מוטי קניבסקי ב- 20 בנובמבר 2012 בשעה 12:27

    […] זאת ועוד, הנתבע אף לא הציג את תיעוד האחסון הראשוני של המאמר אשר אמור היה להישמר בשרת הישן של […]



השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.