בית משפטי חופשי ועצמאי – זכויות אדם, חוקים, פרשנויות משפטיות ומבחר דעות של עורכי דין בארץ ובעולם

תביעת חברה ע"י אדם פרטי – זכויות צרכנים

פעמים רבות נפגע הצרכן הקטן משירות, יחס או מוצר פגום של חברה גדולה. מה יכול הצרכן לעשות? מאמר זה מציג בפניכם מידע על תביעת חברות בכלל ותביעה בגין מוצר פגום בפרט.

הפעילות העסקית בעולם המודרני מתבצעת ברובה באמצעות תאגידים – חברות. התאגידים הללו מהווים אישיות משפטית לכל דבר ועניין דהיינו הם בעלי זכות לבצע עסקאות, לחתום על מסמכים, לתבוע, להיתבע וכדומה.

מתוך ההבנה, כי לעיתים בשל פערי כוחות במשאבים, לאדם הבודד יהיה קשה להתמודד בתביעה מול חברה מסחרית – מחוקקים ברחבי העולם וגם בישראל, חוקים מיוחדים המגנים על צרכנים של חברות מסחריות ומאפשרים להם עילות לתביעת פיצויים כנגד נזק שנגרם להם מפעולותיהן של החברות כאמור.

האם רשאי אדם שקנה מוצר פגום, לתבוע את החברה שייצרה את המוצר?

חוק אחראיות למוצרים פגומים התש"ם 1980 קובע כי לאדם תהא זכות תביעה נגד יצרן מקום שהוא רכש מוצר פגום וכתוצאה מהפגם שבמוצר נגרם לו נזק גוף. בסעיף 1 לחוק אחראיות למוצרים פגומים נקבע כי מוצר פגום לעניין זה הוא אחד מאלו:

1.    מוצר אשר מחמת ליקוי בו הוא עלול לגרום לנזקי גוף. לדוגמא בת"א 878/02 נפסקו פיצויים לאדם שבקבוק זכוכית של חברת "טמפו"
התפוצץ בידיו.

2.    מוצר אשר דורש מתן אזהרות או הוראות טיפול ושימוש ואלו לא ניתנו – כך לדוגמא נפסק פיצוי של 60.000 ש"ח לאישה שנכוותה מתנור
בעקבות שימוש שעשתה בתכשיר לניקויו שלא היו מצוינות עליו אזהרות הבטיחות הראויות לשימוש בתכשיר מסוגו (ת.א 41716/04).

3.    מוצר נחשב לפגום אם נסיבות המקרה מתיישבות יותר עם המסקנה שהיה פגום מאשר עם המסקנה שהיה תקין – סעיף זה, דומה לסעיף "הדבר מדבר בעד עצמו" – שבפקודת הנזיקין.

מטרתו של הסעיף היא להקל על התובע להוכיח את הפגם שבמוצר במקום בו הוא מתקשה לעשות כן באמצעים רגילים וזאת באמצעות קביעה שמוצר הוא פגום מקום  שהשכל הישר מורה אותנו כך.

האם קיימות הוראות חוק נוספות שנותנות זכות פיצוי לצרכנים שנפגעו ממעשי חברה ו/או עסק?

אחד מהחוקים החשובים ביותר שמגנים על צרכנים בישראל, הוא חוק הגנת הצרכן התשמ"א1981(להלן החוק). מטרת חוק זה, נוסחה היטב בדברי ההסבר לחוק :

"מטרתו (של החוק) להגן על הצרכנים בשל אי השוויון הקיים בינם לבין העוסקים. ההנחה המקובלת היא כי הצרכן הטיפוסי, בבואו להתקשר בעסקה עם עוסק, נמצא בעמדת נחיתות בהשוואה לעוסק ‏מבחינת כוח המיקוח והמידע המצוי בידו.

הכוונה למידע לגבי המוצר או השירות, עלויותיו, מרכיביו, אפשרויות השימוש בו וכן מידע לגבי זכויותיו של הצרכן.

למעשה ההנחה המונחת בבסיסו של החוק ואכיפתו היא כי בטווח הארוך התנהגות פסולה של עוסקים כלפי צרכנים פוגעת לא רק בצרכנים אלא גם בכל אותם עוסקים הפועלים בהגינות ובסופו של דבר במגזר העסקי כולו".

בין היתר החוק אוסר על חברות ועסקים להטעות צרכנים בפרסומת, במכר ו/או באריזה או לחילופין הוא אוסר עליהן לנצל את מצוקותיהם השונות של צרכנים מסוימים (למשל קשישים).

מעבר ל"מה לא לעשות" בחוק גם קבועות הוראות המנחות את העסקים כיצד "כן להתנהג" עם הצרכנים בין היתר העסק מחויב בגילוי נאות של פרטים מהותיים בעסקאות אותן הוא עורך כמו גם מוטלות עליו חובות לגבי רישום קבלות והצגה של מדיניות רשומה ועקבית להחזרת מוצרים לבקשת הלקוח.

תביעת החברה

צרכן שנפגע כתוצאה מהתנהגות הנוגדת את החוק של עסק ו/או חברה, רשאי לתבוע את נזקו בבית המשפט, ואף אם לא הוכח בידי התובע כל נזק עדיין רשאי בית המשפט לפסוק לו (לתובע) בהתאם לשיקולים שונים פיצוי של עד 10,000 ₪.

תביעה ייצוגית בהתאם לחוק הגנת הצרכן

חוק תובענות ייצוגיות התשס"ו 2006 קובע כי עבירה על חוק הגנת הצרכן עלולה להקים לקבוצת אנשים זכות לתביעה יצוגית נגד העסק הפוגע.

ההיגיון שעומד מאחורי מוסד התביעה הייצוגית הוא ההבנה כי חברה יכולה לגרום נזק רב בפיזור של תובעים רבים – לדוגמא חברה שגרמה נזק של חמישה שקלים לכל אדם בקבוצה של מיליון גרמה למעשה לנזק של חמישה מיליון שקלים.

הבעיה היא, שאף אחד מהנפגעים לא יטרח לתבוע בעבור נזק של חמישה שקלים שספג.

בדיוק לשם כך הוקם המנגנון של התביעה הייצוגית, בה הנציג שהנו אחד הנפגעים, תובע בשם כל הקבוצה, ובמקום בו הוא זוכה בתביעה, בית המשפט פוסק לטובתו אחוזים מכלל הנזק.

כך שאם בדוגמתנו נניח כי פסקו לנציג 10% מהנזק – משמעות הדברים שהפיצוי שהוא יקבל מתוך התביעה כולה עומד על 500,000 ₪.

האם תביעה כנגד חברה, דומה במהותה לתביעה כנגד אדם פרטי

תהליך תביעת חברה, דומה במהות לתהליך של תביעת אדם פרטי. בשני המקרים מומלץ לקבל יעוץ משפטי אצל עורך דין שינסח ויגיש כתב תביעה לבית המשפט המוסמך לדון בתביעות כגון דא וזאת כמובן על בסיס העובדות במקרה הספציפי שדנים בו.

לחצו כאן לקבלת מידע על עורכי דין מומלצים

‏3 תגובות

  1. האם גם אתם חיפשתם תביעת עסק | תביעות ב- 13 בנובמבר 2013 בשעה 11:43

    […] 10 נובמבר 2009 … בלוג משפטי אלול – מידע בנושא תביעת חברה או עסק. מהן זכויות הצרכן, האם ניתן לתבוע בגין מוצר פגום ועוד.מתוך תביעת חברה או עסק – זכויות צרכנים – אלול בית משפטי להמשך קריאה […]



  2. רוצים לדעת על תביעות צרכנים | תביעות ב- 22 בנובמבר 2013 בשעה 17:44

    […] 10 נובמבר 2009 … בלוג משפטי אלול – מידע בנושא תביעת חברה או עסק. מהן זכויות הצרכן, האם ניתן לתבוע בגין מוצר פגום ועוד.מתוך תביעת חברה או עסק – זכויות צרכנים – אלול בית משפטי להמשך קריאה […]



  3. […] 10 נובמבר 2009 … בלוג משפטי אלול – מידע בנושא תביעת חברה או עסק. מהן זכויות הצרכן, האם ניתן לתבוע בגין מוצר פגום ועוד.מתוך תביעת חברה או עסק – זכויות צרכנים – אלול בית משפטי להמשך קריאה […]



השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.