בית משפטי חופשי ועצמאי – זכויות אדם, חוקים, פרשנויות משפטיות ומבחר דעות של עורכי דין בארץ ובעולם

סטטיסטיקה של תאונות דרכים לשנת 2012

בימים האחרונים פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים לגבי היקף הנפגעים בתאונות דרכים בשנת 2012. אנו התייעצנו עם עורך דין עופר סולר המייצג נפגעי תאונות דרכים ואספנו מידע מאנשי מקצוע באשר למידת המעורבות של הגורם האנושי בתאונות בישראל ובכלל…

25,077 נפגעים ב-13,010 תאונות דרכים במהלך שנת 2012 מתוכם: 292 הרוגים ב-253 תאונות קטלניות.

לפי הנתונים שהתקבלו ממערכת רישום הטראומה מ-19 בתי חולים ברחבי ישראל, לא מסתמנת עלייה בשיעור הפצועים קשה לפי המדד הרפואי הנ"ל לעומת 2011.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 מגדיר בסעיף 1 תאונת דרכים כתאונה שבה נגרם לאדם נזק גוף בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה.

רכב לפי ההגדרה באותו סעיף הוא כלי שנע על פני הקרקע באמצעות כוח מכאני ונועד לצורך תחבורה יבשתית, הגדרה זו כוללת גם טרקטור, רכבת או כלי שנגרר או נתמך על ידי רכב, אך לא כסאות גלגלים ועגלות נכים.

הנפגעים בתאונה יכולים להיות הנהג, נוסעים, הולכי רגל, רוכבי אופניים ועוד בהתאם לנסיבות.

קיראו: נגרמו לך נזקי גוף בתאונת דרכים?

התוצאות של תאונות אלו עלולות להיות קטלניות ובלתי הפיכות. נכון לשנת 2010 התרחשו 14,603 תאונות דרכים שעלותן לכלכלה הישראלית עמדה על 7.75 מיליארד שקלים ובהן נהרגו 347 איש ו-1,633 נפצעו קשה.

בהשוואה לנתוני שנת 2011, נרשמה בשנת 2012 ירידה של כ-25% במספר התאונות הקטלניות (תאונת דרכים שכתוצאה ממנה נהרג אדם אחד לפחות) וירידה של  כ-24% במספר ההרוגים (הרוג – אדם שמת בעקבות תאונת דרכים או אדם שמת מפצעיו בתוך 30 יום מיום התאונה).

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2012 נרשמו על ידי משטרת ישראל 12,424 תאונות עם נפגעים (ירידה של כ-12% בהשוואה לשנת 2011) מהן 236 תאונות קטלניות (ירידה של  כ-24% בהשוואה לשנת 2011) ו- 1,378 תאונות עם פצועים קשה (עלייה של  כ-26% בהשוואה לשנת 2011).

בתאונות אלו נפגעו 23,691 איש (ירידה של כ-13% בהשוואה לשנת 2011) מהם 266 הרוגים (ירידה של כ-22% בהשוואה לשנת 2011) ו-1,586 פצועים קשה (עלייה של כ-18% בהשוואה לשנת 2011).

התרחשות של תאונת דרכים יכולה להיות תלויה במספר גורמים ובהם המצב המכאני של הרכב, מצב התשתית והגורם האנושי.

הגורם האנושי בתאונות דרכים הנו דרכי ההתנהגות ומצבו האישי של האדם בזמן הימצאותו בדרכים ובעת התאונה.

כך, בין היתר אי ציות לחוקי תעבורה על ידי הנהג או מעורבים אחרים, שימוש לפני או בזמן הנהיגה בחומרים המשפיעים על מצבו התודעתי של הפרט כדוגמת אלכוהול או סמים, שימוש בטלפונים ניידים בזמן נהיגה, עייפות ועוד.

קיראו בהרחבה בנושא: ענישה על עבירות תעבורה חמורות

כיצד ניתן לצמצם את מספר התאונות בעזרת התחשבות בגורם האנושי?

פעמים רבות לגורם האנושי יש חשיבות מכרעת בהסתברות שתתרחש תאונה מהסוג האמור וקיימות לא מעט דרכים בהן ניתן לצמצם את מספר התאונות, אם לוקחים בחשבון הנכון את חולשות הגורם האנושי כמקדם פוטנציאלי לתאונות דרכים.

תחילה, תאונות דרכים רבות מתרחשות בעקבות אובדן שליטה על הרכב שיכול להיגרם מסיבות רבות וביניהן נסיעה ברכב במצב שאינו בטיחותי. לכן, טרם התחלת הנסיעה יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים וכיוון הגלגלים כדי לוודא שהרכב יישאר יציב על הכביש.

כאן גם המקום לציין שדיבור או שליחת הודעות מטלפון נייד יכולים אף הם לגרום להסחת דעת ולאובדן שליטה כאמור.

בדומה, לפני ובמהלך הנסיעה יש לוודא שהנהג ערני, מרוכז וקשוב לנעשה בדרך. עייפות, מצבים גופניים ונפשיים מסוימים, חומרים כדוגמת אלכוהול, סמים וחלק מהתרופות יכולים לפגוע ביכולת הריכוז, בערנות, בשיקול הדעת ובקואורדינציה הנדרשים לצורך נהיגה בטוחה.

קיראו בנושא: נהיגה בשכרות

במידה והנהג חש ברע בזמן הנסיעה עדיף לעצור את הרכב לפני שיתרחש אסון. במקביל כמובן שנסיעה שלא בהתאם לחוקי התנועה מסכנת אף היא את כלל הנוסעים והמשתמשים באותה דרך.

ברמה הציבורית נעשים גם כן מאמצים לצמצמם את מספר תאונות הדרכים בהתחשב בגורם האנושי על ידי הרתעה, חינוך ועוד.

לאור המספר הגבוה של תאונות דרכים המסתיימות בפגיעות בנפש קיימת דרישה רחבה להחמרת הענישה על נהגים שאינם מצייתים לחוקי התנועה הקבועים בפקודת התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א-1961.

כך גם מחלק התנועה של משטרת ישראל עורך מבצעים רבים לתפיסת נהגים עבריינים והבאתם לדין פלילי.

לצד זאת, בשלושת החודשים הראשונים לאחר קבלת הרישיון נהגים חדשים חייבים לנהוג בליווי נהג ותיק ולאחר שצברו ותק של שלוש שנים לעבור קורס רענון נהיגה כחלק מהתנאים לחידושו. כמו כן עולות לאחרונה הצעות חוק לפיהן לימודים ומבחן בזהירות בדרכים יהוו דרישת קדם לקבלת תעודת בגרות.

משרד החינוך לפי הדיווח האחרון נערך לשבץ בתוכנית הלימודים לשנה הקרובה את הנושא של תאונות דרכים, נהיגה נכונה וזהירה.

תלמיד שיעמוד במטלות יהיה פטור ממבחן תיאוריה בהגיעו לגיל המתאים ויותר מכך, מאמינים במערכת החינוך הוא צפוי להתנהג בזהירות תוך הפנמה של כללי ההתנהגות בכביש.

אנו תקווה כי במהלך שנת 2013 יהיו בישראל הרבה פחות תאונות דרכים, הרבה פחות פצועים והרוגים והרבגה פחות נזקי רכוש.

בהכנת הכתבה סייע: עופר סולר, עורך דין תאונות דרכים.

קריאו עוד בנושא: אלימות בכבישים

תגובה אחת

  1. […] קיראו בהרחבה: סטטיסטיקה של תאונות דרכים בישראל 2012 […]



השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לכתוב תגובה.